31
sau intelectualul prin puterea minţii. Valoarea produsă prin
muncă este fundamentul proprietăţii private. Astfel, e drep-
tul fiecărui cetăţean să deţină proprietate și să o valorifice pe
piaţa liberă. Dincolo de proprietatea privată a fiecăruia dintre
noi, comunităţile sau colectivităţile din care facem parte au
dreptul la o formă de proprietate comună. Voi, la clasă, puteţi
cumpăra împreună un computer pe care să îl folosiţi cu toţii.
Asupra acestuia, veţi avea proprietate comună privată, adică
niciun alt cetăţean nu îl poate folosi sau vinde mai departe
fără acordul vostru, al tuturor. În același timp, ca elevi, aveţi
acces la terenul din curtea școlii, care face parte din spaţiul
public și asupra căruia aveţi proprietate comună alături de
ceilalţi cetăţeni, adică terenul poate fi folosit și de alţi oameni.
Proprietatea publică se împarte în două domenii: domeniul
privat și cel public. Dacă terenul din curtea școlii aparţine de
primărie, desigur că nici voi, nici alţi cetăţeni nu l-aţi putea
vinde fără acordul proprietarului de drept, care este fie pri-
măria (deci terenul ţine de domeniul privat al primăriei), fie
întreaga comunitate (caz în care terenul aparţine domeniului
public al întregii localităţi).
Domeniul public e format din bunurile publice. Ele sunt publi-
ce pentru că toată lumea le finanţează (cetăţenii, prin taxe și
impozite) și toată lumea se bucură de ele. În România avem
drumuri, spitale, școli, stadioane care fac parte din domeniul
public (noi, cetăţenii, decidem soarta lor). Dar la fel de bine
putem avea și spitale private, școli private și stadioane care
aparţin unei persoane anume (fie că e vorba de un individ —
deci persoană fizică, sau că e vorba de o companie ori chiar
o instituţie publică — deci persoană juridică).