1
Bucurti / 2017
CONSTITUȚIA
ROMÂNIEI
2
Sursă text:
www.educatiecivica.ro/constitutia
Design grafic:
Andreea Mihaiu (GRAPHO_MAT)
Tipar:
Ioana Isopescu (Dexter Print)
Tip de literă:
Fedra Sans Std
Concept:
Funky Citizens (www.funky.ong)
Hârtie:
Claro Bulk pentru trifold ilustrii, Olin Smooth High White
pentru paginile cu text.
3
ILUSTRAII
Supracopertă—verso \ Dragoș Boțcău
Statul român și cetăţenii \ Andreea Țimpea
Drepturile, libertăţile, îndatoririle \ Alexandra Iliescu
Avocatul Poporului \ Ioana Luiza Ghiță
Parlamentul \ Evelin Bundur
Predintele \ Paula Rusu
Guvernul \ Aniela Ariton
Administraţia publică \ Raluca Mitarcă
Justia \ Irina Iliescu
Curtea Constituţională \ Irina Broboană
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
44
4
În această Constituţie Funky ţi-am selectat anumite lucruri
esenţiale din cele 156 de articole ale Constituţiei României.
Le vei găsi mereu în partea stângă a acestei cărţi, citate cu
precizie din textul sursă. În partea dreaptă vei găsi, în paralel
cu articolele originale, explicaţiile noastre, care te vor ajuta
să înţelegi subiectul.
Legile sunt organizate în articole, iar Constituţia nu face
excepţie. Constituţia are 156 de articole cuprinse în cele opt
titluri ale sale. Unele titluri au capitole (iar unele capitole au și
secţiuni), iar unele articole au mai multe subpuncte — ele se
numesc alineate. La rândul lor, alineatele pot avea subpuncte
notate cu litere mici.
CUM SĂ CITEȘTI O
CONSTITUȚIE A ROMÂNIEI?
TITLU
I - VIII
CAPITOL
I-VI
SECȚIUNE
1-3
ARTICOL
1-156
ALINEAT
1. … 13.
LITERĂ
a) … t)
5
CE E O CONSTITIE ȘI
LA CE TE AJUTĂ EA?
Un cetăţean model respectă legea, iar România are multe
legi — aproximativ 10.000 — pe care le știu temeinic jurtii.
Însă există o lege mai importantă decât toate, pe care orice
român trebuie să o știe — Constituţia. I se mai zice și „legea
fundamentală” pentru că din ea izvorăsc toate celelalte legi.
Constituţia e așadar matra, e acel set de reguli care dic-
tează felul în care funcţionează statul român și cetăţenii săi.
Din Constituţie afli ce drepturi și îndatoriri ai tu ca cetăţean
și cum funcţionează parlamentul, guvernul, președinţia și
sistemul de justie.
STATUL ROMÂN
ȘI CETĂENII
1.
8
Articole extrase
din Constituţie
ART. 1
STATUL ROMÂN
1. România este stat naţional, suveran și independent,
unitar și indivizibil.
2. Forma de guvernământ a statului român este republica.
3. România este stat de drept, democratic și social, în
care demnitatea omului, drepturile și libertăţile
cetăţenilor, libera dezvoltare a personalităţii
umane, dreptatea și pluralismul politic reprezintă
valori supreme, în spiritul tradiţiilor democratice ale
poporului român și idealurilor Revoluţiei din decembrie
1989, și sunt garantate.
4. Statul se organizează potrivit principiului separaţiei
și echilibrului puterilor — legislativă, executivă
și judecătorească — în cadrul democraţiei
constituţionale.
5. În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei
sale și a legilor este obligatorie.
ART. 2
SUVERANITATEA
1. Suveranitatea aparţine poporului român, care o
exercită prin organele sale reprezentative, constituite
9
Trei principii
STATUL
DE DREPT
Auzi des despre „democraţie, așa că îţi mai spunem și noi în
o dată că România e un stat democratic, iar cetăţenii români
se bucură de drepturi și libertăţi despre care vei afla mai jos.
Ce nu auzi așa de des e despre „stat de drept”: acest lucru
înseamnă că respectarea legii (a regulilor) e mai presus de
orice. În engleză îi zice „rule of law”, deci în traducere ar suna
domnia legii”. În ultima sută de ani, majoritatea democraţiilor
au, în același timp, și caracteristica de stat de drept. Cuvântul
stat din stat de drept se referă mai degrabă la „stare de drept”,
o stare în care domnește legea, nu la stat în înţelesul de țară.
PRINCIPIUL
REPREZENTĂRII
Suveranitatea înseamnă că noi, ca popor, avem puterea supre-
mă în stat. Poporul e suveran, dar, pentru că suntem circa
20 de milioane în această familie pe care o numim „poporul
român”, e greu să vorbim cu toţii deodată ca să ne punem
de comun acord vizavi de direcţia în care se îndreaptă ţara.
10
prin alegeri libere, periodice și corecte, precum și prin
referendum.
[...]
ART. 4
UNITATEA POPORULUI ŞI
EGALITATEA ÎNTRE CETĂȚENI
[...]
2. România este patria comună și indivizibilă a tuturor
cetăţenilor săi, fără deosebire de rasă, de naţionalitate,
de origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de opinie,
de aparteneă politică, de avere sau de origine socială.
ART. 5
CETĂȚENIA
[...]
2. Cetăţenia română nu poate fi retrasă aceluia care a
dobândit-o prin ntere.
[...]
ART. 8
PLURALISMUL ŞI PARTIDELE POLITICE
1. Pluralismul în societatea românească este o condiţie și
o garanţie a democraţiei constituţionale.
2. Partidele politice se constituie și își desfășoară
activitatea în condiţiile legii. Ele contribuie la
definirea și la exprimarea voinţei politice a cetăţenilor,
respectând suveranitatea naţională, integritatea
teritorială, ordinea de drept și principiile democriei.
11
Ca să ne fie mai ușor să luăm decizii, ne folosim de principiul
reprezentării: noi, poporul, alegem direct un parlament (care
face legi și formează guvernul) și un predinte. Altfel spus,
le încredinţăm lor puterea de a lua decizii, iar ei o fac mereu
în numele nostru, cu binecuvântarea noastră (mandat), în
limitele unor restricţii sau constrângeri.
PRINCIPIUL
SEPARAȚIEI PUTERILOR
Gândește-te la stat și cetăţeni ca la o familie și membrii ei. Ca
să funcţioneze (să aibă ce mânca, o locuinţă sigură etc.), mem-
brii acestei familii pe nume România trebuie să se organizeze,
a că își stabilesc, de comun acord, niște reguli care specifică
cine ce face. După ce au agreat regulile și au împărţit sarcinile,
le trec pe o hârtie pe care o respectă cu sfinţenie — aceasta e
Constituţia. Însă degeaba fac ei reguli, dacă nu există cineva
care să le și pună în practică și altcineva care să vegheze că
ele sunt juste și că sunt respectate. Gândindu-se la cum să
se apuce de treabă, familia decide să se separe în trei grupuri,
fiecare cu o misiune clară și independentă de celelalte: primul
grup face regulile; cel de-al doilea grup le aplică zi de zi; cel
de-al treilea grup veghează la respectarea regulilor.
Această separare pe grupuri se numește principiul separaţiei
și echilibrului puterilor. Când auzi de „separia puterilor în
stat”, să știi că se referă la cele trei grupuri de care vorbeam
mai sus. Fă cunoștinţă cu cele trei puteri:
12
ART. 9
SINDICATELE, PATRONATELE ŞI
ASOCIAŢIILE PROFESIONALE
Sindicatele, patronatele și asociaţiile profesionale se
constituie și își desfășoară activitatea potrivit statutelor
lor, în condiţiile legii. Ele contribuie la apărarea drepturilor
și la promovarea intereselor profesionale, economice și
sociale ale membrilor lor.
ART. 10
RELAŢII INTERNAŢIONALE
România întreţine și dezvoltă relaţii pașnice cu toate
statele și, în acest cadru, relaţii de bună vecinătate,
întemeiate pe principiile și pe celelalte norme general
admise ale dreptului internaţional.
[...]
13
PUTEREA
LEGISLATIVĂ
Face regulile
=
PARLAMENTUL
PUTEREA
EXECUTIVĂ
Aplică regulile
=
GUVERNUL
PUTEREA
JUDECĂTOREASCĂ
Împarte dreptatea
=
INSTANȚELE
DREPTURILE,
LIBERTĂILE,
ÎNDATORIRILE
2.
16
ART. 22
DREPTUL LA VIĂ ŞI INTEGRITATE
FIZICĂ ŞI PSIHICĂ
[...]
3. Pedeapsa cu moartea este interzisă.
ART. 23
LIBERTATEA INDIVIDUALĂ*
[...]
2. Percheziţionarea, reţinerea sau arestarea unei
persoane sunt permise numai în cazurile și cu
procedura prevăzute de lege.
[...]
* cu excepţii pentru situaţii grave
Articole extrase
din Constituţie
17
CE TREBUIE SĂ ȘTII DESPRE
DREPTURILE TALE
Dacă ești om, atunci ai drepturi și libertăţi, iar ele sunt scrise
negru pe alb în Constituţie, în Titlul al II-lea, alături de înda-
toririle fiecărui român. Avem multe drepturi (și e păcat să
nu le știm) și doar două mari îndatoriri: să ne apărăm ţara și
să contribuim la cheltuielile publice (prin taxe și impozite).
Înaintea celor două îndatoriri, fiecare, oricare dintre noi are
datoria de a respecta legile ţării, lucru care vine din conceptul
de stat de drept explicat.
Sigur ai auzit de sintagma „drepturile omului. Ele sunt fixa-
te în Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (adoptată
în 1948, după finalul celui de-al doilea război mondial, la a
Drepturile,
libertăţile
și îndatoririle
18
ART. 24
DREPTUL LA APĂRARE
1. Dreptul la apărare este garantat.
2. În tot cursul procesului, părţile au dreptul să fie asistate
de un avocat, ales sau numit din oficiu.
ART. 25
LIBERA CIRCULAȚIE
[...]
2. Fiecărui cetăţean îi este asigurat dreptul de a-și stabili
domiciliul sau redinţa în orice localitate din ţară, de a
emigra, precum și de a reveni în ţară.
ART. 26
VIA INTI, FAMILIALĂ ŞI PRIVATĂ
[...]
2. Persoana fizică are dreptul să dispună de ea însăși,
dacă nu încalcă drepturile și libertăţile altora, ordinea
publică sau bunele moravuri.
ART. 27
INVIOLABILITATEA DOMICILIULUI
*
1. [...] Nimeni nu poate pătrunde sau rămâne în domiciliul
ori în reședinţa unei persoane fără învoirea acesteia.
[...]
* cu excepţii pentru situaţii grave
19
treia sesiune a Adunării Generale a ONU). Ideal, „drepturile
omului” ar trebui să fie transpuse în totalitate în Constituţiile
ţărilor membre ONU. Din acest motiv, distingem drepturile
constitionale de „drepturile omului”. De exemplu, Avoca-
tul Poporului protejează doar drepturile constituţionale, nu
și drepturile universale care, dintr-un motiv sau altul, nu se
regăsesc în Constituţie.
CUM DE AVEM
DREPTURI?
În absea statului, poporul e doar o adunătură de oameni,
cărora nimeni nu le poate garanta viaţa, proprietatea sau
libertatea. Statul, însă, garantează aceste lucruri, pe baza
drepturilor și libertăţilor înscrise în Constituţie. Cu alte cuvinte,
pentru fiecare drept, statul îţi asigură mijloacele pentru ca
tu să-ţi pi proteja ori fructifica acel drept. Libertăţile sunt
niște drepturi mai speciale, faţă de care statul nu trebuie săi
pună la dispoziţie nimic deosebit, ci doar să ţi le garanteze.
PRINCIPII
GENERALE
Nimeni nu e mai presus de lege, indiferent de meseria pe care o
practică, de lungimea părului, de culoarea pielii, de cum alege
-și trăiască viaţa și de orice alţi factori la care te poţi gândi.
Când se face o lege, se face doar pentru viitor (mai puţin legea
penală, care se poate aplica și faptelor săvârșite în trecut).
Suntem cu toţii cetăţeni și ne bucurăm în egală măsură de
lege. Bogaţii au aceleași drepturi și obligaţii precum săracii,
20
ART. 28
SECRETUL CORESPONDENȚEI
Secretul scrisorilor, al telegramelor, al altor trimiteri
poștale, al convorbirilor telefonice și al celorlalte mijloace
legale de comunicare este inviolabil.
ART. 29
LIBERTATEA CONŞTIINȚEI
1. Libertatea gândirii și a opiniilor, precum și libertatea
credinţelor religioase nu pot fi îngrădite sub nici o
formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o
opinie ori să adere la o credinţă religioasă, contrare
convingerilor sale.
[...]
6. Părinţii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit
propriilor convingeri, educaţia copiilor minori a căror
răspundere le revine.
ART. 30
LIBERTATEA DE EXPRIMARE
[...]
2. Cenzura de orice fel este interzisă.
[...]
6. Libertatea de exprimare nu poate prejudicia
demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei și
nici dreptul la propria imagine.
[...]
21
la fel și profesorii și elevii, femeile și bărbaţii, tinerii și băt-
nii, homosexualii și heterosexualii, romii și secuii, blondele
și pistruiaţii, cei care locuiesc pe stradă și cei care locuiesc la
vilă, cei care lucrează la stat sau la privat și cei care lucrea
în organizaţii neguvernamentale sau în sindicate ori cei care
sunt șomeri, cei care stau la sat și cei care stau la oraș ș.a.m.d.
Poate că ai auzit de fraza „sunt cetăţean european și am
drepturi”. Asta înseamnă inclusiv că poţi să votezi în alegeri
europarlamentare sau să fii ales în instituţii europene. Există
și o Convenţie Europeană a Drepturilor Omului, o particulari-
zare la Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (ONU) la
nivelul statelor membre ale Consiliului Europei. Distinct de
aceasta, există și Carta Drepturilor Fundamentale a Cetăţe-
nilor Europeni, aplicabilă la nivelul statelor membre ale Uni-
unii Europene. România este membră a Consiliului Europei
din 1993 și a Uniunii Europene din 2007.
Când te simţi nedreptăţit, ești liber să te adresezi justiei
(puterea judecătorească), care îţi va soluţiona cauza într-un
termen rezonabil, printr-un proces corect.
Te bucuri de protecţia statului român și atunci când ești în
afara graniţelor României, fie că ești la studii, la muncă sau
în vacanţă.
Statul nu garantează toate drepturile pentru toţi oamenii, căci
unele drepturi sunt garantate doar pentru cetăţenii români.
22
ART. 31
DREPTUL LA INFORMAȚIE
[...]
2. Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le
revin, sunt obligate să asigure informarea corectă
a cetăţenilor asupra treburilor publice și asupra
problemelor de interes personal.
[...]
4. Mijloacele de informare în masă, publice și private, sunt
obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice.
[...]
ART. 32
DREPTUL LA ÎNȚĂTURĂ
[...]
4. Învăţământul de stat este gratuit, potrivit legii.
Statul acordă burse sociale de studii copiilor și
tinerilor proveniţi din familii defavorizate și celor
instituţionalizi, în condiţiile legii.
[...]
ART. 33
ACCESUL LA CULTURĂ
[...]
2. Libertatea persoanei de ai dezvolta spiritualitatea și
de a accede la valorile culturii naţionale și universale nu
poate fi îngrădită.
[...]
23
TREI AROME ESEIALE
DE LIBERTATE
Libertăţile sunt niște drepturi mai speciale. Diferea faţă
de drepturi e că statul nu trebuie să-ţi creeze o infrastructu-
ră specială pentru ca tu să te poţi bucura de aceste libertăţi
garantate.
Libertatea de conștiință înseamnă că pi gândi ce vrei,
poţi avea orice opinie și pi să crezi în orice religie. Liber-
tatea de exprimare înseamnă că poţi vorbi în public, liber și
necenzurat, despre aceste gânduri și opinii, atâta timp cât
nu afectezi demnitatea, onoarea, viaţa particulară și dreptul
la propria imagine ale altor persoane. Dreptul la informație
înseamnă că autorităţile publice trebuie săi pună la dispo-
ziţie — din oficiu sau la cerere — orice informaţii de interes
public pe care le deţin.
CUM SUNT LEGATE
ÎNTRE ELE?
Aceste trei libertăţi vin „la pachet”; sunt strâns legate și cu
atât mai valoroase când sunt puse împreună. E ca și cum ai
mânca un cornet de înghată compus din trei cupe diferite.
Fiecare cupă e gustoasă, dar, când aromele se amestecă, ai
un super gust, inegalabil. Când guști din îngheţată, mănânci
câte puţin din fiecare aromă. Primele două cupe puse în cornet
sunt libertatea conștiinţei și liberul acces la informaţie. Liber-
tatea de exprimare vine deasupra lor, sprijinindu-se pe ele.
24
ART. 34
DREPTUL LA OCROTIREA SĂNĂTĂȚII
[...]
2. Statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea
igienei și a sănătăţii publice.
[...]
ART. 35
DREPTUL LA MEDIU SĂNĂTOS
1. Statul recunoaște dreptul oricărei persoane la un
mediu înconjurător sănătos și echilibrat ecologic.
[...]
ART. 36
DREPTUL DE VOT
1. Cetăţenii au drept de vot de la vârsta de 18 ani, împliniţi
până în ziua alegerilor inclusiv.
[...]
ART. 37
DREPTUL DE A FI ALES
[...]
2. Candidaţii trebuie să fi împlinit, până în ziua alegerilor
inclusiv, vârsta de cel puţin 23 de ani pentru a fi aleși
în Camera Deputilor sau în organele administriei
publice locale, vârsta de cel puţin 33 de ani pentru a fi
aleși în Senat și vârsta de cel puţin 35 de ani pentru a fi
aleși în funcţia de Predinte al României.
[...]
25
Faptul că libertatea de exprimare se sprijină pe libertatea
conștiinţei și pe liberul acces la informaţie necesită ca sta-
tul să-ţi pună la dispoziţie infrastructura prin care ai acces
la informaţii corecte. Trecând aceste informaţii prin filtrul
gândurilor sau credinţelor tale, îţi formulezi opinii sau dai
naștere unor creaţii bazate pe informaţii corecte, adevărate
(pe care le poţi exprima liber).
Adevărul este oxigen pentru stat și popor. Statul trebuie să
se sprijine mereu pe adevăr, ca săi poată garanta libertăţile.
Poporul are nevoie de adevăr, ca săi exercite suveranitatea
și să susţină statul.
Opiniile sau creaţiile tale fie conţin un grăunte de adevăr la
care ai ajuns prin propriile tale puteri, fie reflectă o parte de
adevăr, așa cum îl percepi tu. Libertatea de exprimare prin care
tu îi pi arăta lumii adevărul tău ajută statul să descopere o
nouă faţetă a adevărului absolut. Adevărul absolut nu poate
fi nici cunoscut, nici practicat pe deplin, nici de stat, nici de
autorităţile sau instituţiile sale și nici măcar de vreun cetăţean
sau grup de cetăţeni. În consecinţă, prin combinaţia acestor
trei libertăţi, statul facilitează contribuţia fiecărui individ la
bunăstarea întregului popor.
ADEVĂRUL
AJUTĂ PROGRESUL
Deși avea acces la informaţii corecte și avea libertate de con-
știinţă (adică putea gândi ce-și dorea despre mișcarea pla-
netelor), Giordano Bruno a fost ars pe rug, ceea ce nu s-ar fi
întâmplat dacă avea și libertatea de exprimare.
26
ART. 39
LIBERTATEA ÎNTRUNIRILOR
Mitingurile, demonstraţiile, procesiunile sau orice alte
întruniri sunt libere și se pot organiza și desfășura numai în
mod pașnic, fără nici un fel de arme.
ART. 40
DREPTUL DE ASOCIERE
[...]
2. Partidele sau organizaţiile care, prin scopurile ori
prin activitatea lor, militează împotriva pluralismului
politic, a principiilor statului de drept ori a suveranităţii,
a integrităţii sau a independenţei României sunt
neconstituţionale.
[...]
ART. 41
MUNCA ŞI PROTECŢIA SOCIALĂ A MUNCII
1. Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea
profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum și a locului
de muncă este liberă.
[...]
3. Durata normală a zilei de lucru este, în medie, de cel
mult 8 ore.
4. La muncă egală, femeile au salariu egal cu bărbaţii.
5. Dreptul la negocieri colective în materie de muncă și
caracterul obligatoriu al convenţiilor colective
sunt garantate.
27
Pe baza acelorași informaţii corecte, Johannes Kepler sau Isaac
Newton, cărora le era garantată libertatea de exprimare, au
putut promova adevărul lor și al lui Bruno în astronomie și
fizica corpurilor celeste.
DREPTUL
DE VOT
Deși astăzi toţi cetăţenii sunt egali măcar pe hârtie, lucrurile
n-au stat mereu așa. Un drept fundamental — cel prin care
poporul își alege reprezentanţii — a devenit treptat disponibil
tuturor (îi zicem vot universal). În unele ţări nu puteau vota cei
analfabeţi, cei săraci, cei de o altă culoare sau etnie, femeile
și așa mai departe. Aceste categorii sociale s-au luptat de-a
lungul timpului pentru a obţine dreptul de vot.
Unele ţări au fost mai progresiste și au dat drept de vot uni-
versal încă de la începutul secolului 20 (Finlanda, Noua Zee-
landă). În Africa de Sud puteau vota în 1910 doar bărbii albi,
peste 20 de ani au câștigat acest drept și femeile albe, iar toa-
te femeile și toţi bărbaţii — indiferent de culoarea pielii — au
putut vota abia în 1994, după apartheid. În statul Wyoming
din SUA, toţi cetăţenii puteau vota încă din 1869, dar în toate
statele din SUA votul a devenit universal abia în 1965, la circa
20 de ani mai târziu decât în Franţa sau Italia. În România,
dreptul de vot a fost cenzitar până în 1918, când toţi bărbaţii
au obţinut acest drept; femeile au mai avut de așteptat, în
România, până în 1938.
28
ART. 42
INTERZICEREA MUNCII FORȚATE
[...]
2. Nu constituie muncă forţată:
a. activităţile pentru îndeplinirea îndatoririlor
militare, precum și cele desfășurate, potrivit legii,
în locul acestora, din motive religioase sau
de conștiinţă;
b. munca unei persoane condamnate, prestată în
condiţii normale, în perioada de detenţie sau de
libertate condiţionată;
c. prestiile impuse în situaţia creată de calamităţi
ori de alt pericol, precum și cele care fac parte din
obligaţiile civile normale stabilite de lege.
[...]
ART. 44
DREPTUL DE PROPRIETATE PRIVATĂ
[...]
3. Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de
utilitate publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă și
prealabilă despăgubire.
[...]
8. Averea dobândită licit nu poate fi confiscată.
Caracterul licit al dobândirii se prezumă.
[...]
29
LIBERTATEA ÎNTRUNIRILOR ȘI
DREPTUL DE ASOCIERE
Libertatea întrunirilor nu se referă la întâlniri romantice, ci
înseamnă că strada e a ta și te poţi bucura de ea. În funcţie
de nevoile momentului, libertatea întrunirilor îţi garantează
faptul că poţi organiza diverse acţiuni în spaţiul public, atâta
timp cât ele se desfășoară pașnic. E libertatea în baza căreia
au loc, de pildă, protestele de stradă, mitingurile, demonstra-
ţiile, comemorările etc.
Poate că vei ieși chiar și tu (cândva) la un protest, nemulţumit
fiind de cum merg lucrurile. Protestul e un semn al unei demo-
craţii sănătoase, căci înseamnă că există cetăţeni vigilenţi și
implicaţi, care nu se tem să taxeze statul, atunci când acesta
greșește. Dacă n-ai uitat de cele trei cupe de îngeţată, află că
protestul este o manifestare concretă a libertăţii de exprimare.
Dacă tot te-ai întâlnit în stradă cu oameni cu care ai viziuni
comune despre cum ar trebui să funcţioneze societatea,
află că aveţi dreptul să vă asociaţi într-un partid politic. Sau
poate preferaţi să vă faceţi o asociaţie. Dreptul de asociere
îţi dă voie să te organizezi alături de alţi cetăţeni în partide,
sindicate, patronate și alte forme de asociere (de exemplu o
societate comercială).
DREPTUL LA
PROPRIETATE PRIVATĂ
Fiecare om produce câte ceva valoros: meșteșugarul prin
muncă fizică, fermierul prin munca pământului, artistul
30
ART. 45
LIBERTATEA ECONOMICĂ
Accesul liber al persoanei la o activitate economică,
libera iniţiativă și exercitarea acestora în condiţiile legii
sunt garantate.
ART. 46
DREPTUL LA MTENIRE
Dreptul la moștenire este garantat.
[...]
ART. 48
FAMILIA
1. Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită
între soţi, pe egalitatea acestora și pe dreptul și
îndatorirea părinţilor de a asigura creșterea, educaţia și
instruirea copiilor.
[...]
ART. 49
PROTECȚIA COPIILOR ŞI A TINERILOR
1. Copiii și tinerii se bucură de un regim special de
protecţie și de asisteă în realizarea drepturilor lor.
2. Statul acordă alocaţii pentru copii și ajutoare pentru
îngrijirea copilului bolnav ori cu handicap. Alte forme
de protecţie socială a copiilor și a tinerilor se stabilesc
prin lege.
3. Exploatarea minorilor, folosirea lor în activităţi care
le-ar dăuna sănătăţii, moralităţii sau care le-ar pune în
primejdie viaţa ori dezvoltarea normală sunt interzise.
31
sau intelectualul prin puterea minţii. Valoarea produsă prin
muncă este fundamentul proprietăţii private. Astfel, e drep-
tul fiecărui cetăţean să deţină proprietate și să o valorifice pe
piaţa liberă. Dincolo de proprietatea privată a fiecăruia dintre
noi, comunităţile sau colectivităţile din care facem parte au
dreptul la o formă de proprietate comună. Voi, la clasă, puteţi
cumpăra împreună un computer pe care să îl folosiţi cu toţii.
Asupra acestuia, veţi avea proprietate comună privată, adică
niciun alt cetăţean nu îl poate folosi sau vinde mai departe
fără acordul vostru, al tuturor. În același timp, ca elevi, aveţi
acces la terenul din curtea școlii, care face parte din spaţiul
public și asupra căruia aveţi proprietate comună alături de
ceilalţi cetăţeni, adică terenul poate fi folosit și de alţi oameni.
Proprietatea publică se împarte în două domenii: domeniul
privat și cel public. Dacă terenul din curtea școlii aparţine de
primărie, desigur că nici voi, nici alţi cetăţeni nu l-aţi putea
vinde fără acordul proprietarului de drept, care este fie pri-
măria (deci terenul ţine de domeniul privat al primăriei), fie
întreaga comunitate (caz în care terenul aparţine domeniului
public al întregii localităţi).
Domeniul public e format din bunurile publice. Ele sunt publi-
ce pentru că toată lumea le finanţează (cetăţenii, prin taxe și
impozite) și toată lumea se bucură de ele. În România avem
drumuri, spitale, școli, stadioane care fac parte din domeniul
public (noi, cetăţenii, decidem soarta lor). Dar la fel de bine
putem avea și spitale private, școli private și stadioane care
aparţin unei persoane anume (fie că e vorba de un individ —
deci persoană fizică, sau că e vorba de o companie ori chiar
o instituţie publică — deci persoană juridică).
32
4. Minorii sub vârsta de 15 ani nu pot fi angajaţi
ca salariaţi.
5. Autorităţile publice au obligaţia să contribuie la
asigurarea condiţiilor pentru participarea liberă a
tinerilor la via politică, socială, economică, culturală
și sportivă a ţării.
ART. 50
PROTECȚIA PERSOANELOR CU HANDICAP
*
Persoanele cu handicap se bucura de protecţie specială.
Statul asigură realizarea unei politici naţionale de egalitate
a șanselor, de prevenire și de tratament ale handicapului, în
vederea participării efective a persoanelor cu handicap în
viaţa comunităţii, respectând drepturile și îndatoririle ce
revin părinţilor și tutorilor.
ART. 51
DREPTUL DE PETIȚIONARE
[...]
3. Exercitarea dreptului de petionare este scutită
de taxă.
[...]
*Constitia a fost redactată în 1991, de aceea textul folosește un termen
învechit; termenul corect, conform noilor reglementări internionale, este
persoane cu dizabilităţi”.
33
DREPTUL DE
PETIȚIONARE
Ai rinut deja că, în privinţa drepturilor, statul are obliga-
ţia să creeze infrastructura prin care tu să te bucuri de acel
drept; în privinţa libertăţilor, însă, statul are doar obligaţia
-ţi garanteze exercitarea lor. Dacă statul, prin autorităţile
publice, fie nui garantează exercitarea libertăţilor, fie nu
ţi-a creat infrastructura pentru a te bucura de drepturi, asta
reprezintă pentru tine o problemă de interes personal. Atunci
când ai de rezolvat o problemă de interes personal (a ta sau
a unui grup din care faci parte), te pi adresa autorităţilor
publice prin petii.
Petiţia poate fi o cerere, o reclamaţie, o sesizare sau chiar o
propunere, formulată în scris (inclusiv email) și adresată ori-
cărei instituţii. Nu e întâmplător că dreptul de petiţionare și
dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică sunt ulti-
mele două drepturi din cele enumerate în Constituţie. Oricare
din drepturile de la art. 22 până la art. 50 pot face obiectul unei
petiţii în baza art. 51; orice petie poate deveni obiectul unei
vătămări în baza art. 52. Astfel, Constituţia ne asigură, prin
ultimele două drepturi, instrumente de remediere a încăl-
rilor care privesc toate celelalte drepturi.
E de reţinut și faptul că art. 53 nu permite restrângerea exer-
citării drepturilor și libertăţilor decât în anumite condiţii. Mai
exact, nici măcar dreptul de petiţionare nu poate fi restrâns
dincolo de limitele art. 53.
34
ART. 52
DREPTUL PERSOANEI VĂTĂMATE
DE O AUTORITATE PUBLICĂ
1. Persoana vătămată într-un drept al său ori într-un
interes legitim, de o autoritate publică, printr-un act
administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal
a unei cereri, este îndreptăţită să obţină recunoașterea
dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea
actului și repararea pagubei.
[...]
ARTICOLUL 53
RESTRÂVNGEREA EXERCIULUI UNOR
DREPTURI SAU AL UNOR LIBERTĂŢI
1. Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi
restrâns numai prin lege și numai dacă se impune, după
caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii,
a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor și a
libertăţilor cetăţenilor; desfășurarea instrucţiei penale;
prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale, ale
unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
2. Restrangerea poate fi dispusă numai dacă este
necesară într-o societate democratica. Măsura trebuie
să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să
fie aplicată în mod nediscriminatoriu și fără a aduce
atingere existenţei dreptului sau a libertăţii.
35
CARE E DIFERENȚA DINTRE
O PETIE ȘI O SOLICITARE?
Art. 31 din Constituţie spune că „autorităţile și instituţiile
publice au obligaţia de a informa corect cetăţenii cu privire la
treburile publice și la problemele de interes personal. Accesul
la informaţii asigură informarea cetăţenilor doar cu privire la
treburile publice. Pentru problemele de interes personal, art.
51 din Constituţie introduce un concept diferit. E important
să rinem că, atunci când ne adresăm unei instituţii sau
autorităţi publice, trebuie să facem distincţia dintre: infor-
maţii care privesc treburile publice sau chestiuni care privesc
soluţionarea unei probleme de interes personal.
Dacă vrem să aflăm cât costă construcţia unui pod peste râu,
care să scurteze drumul către școală, vom folosi o solicitare
de acces la informaţii (în baza Legii 544/2001); dacă vrem să
obţinem autorizie pentru construirea unui pod, vom folosi
o petiţie. În primul caz, instituţia nu trebuie să ne ofere un
spuns special croit pentru nevoile noastre, ci doar copia
unei file de buget unde scrie cât costă construcţia podului.
În al doilea caz, funcţionarii instituţiei trebuie chiar să veri-
fice actele pe care le depunem la dosar, acte din care rezultă
că avem cunoștinţele, capacitatea, planurile și materialele
necesare, după care ne vor trimite un răspuns special croit
pe măsura petiei noastre, aprobând sau respingând auto-
rizaţia de construire.
AVOCATUL
POPORULUI
3.
38
ART. 58
1. Avocatul Poporului este numit pe o durată de 5 ani
pentru apărarea drepturilor și libertăţilor persoanelor
fizice. Adjuncţii Avocatului Poporului sunt specializi
pe domenii de activitate.
2. Avocatul Poporului și adjuncţii săi nu pot îndeplini nici
o altă funcţie publică sau privată, cu excepţia funcţiilor
didactice din învăţământul superior.
3. Organizarea și funcţionarea instituţiei Avocatul
Poporului se stabilesc prin lege organică.
ART. 59
1. Avocatul Poporului își exercită atribuţiile din oficiu
sau la cererea persoanelor lezate în drepturile și în
libertăţile lor, în limitele stabilite de lege.
2. Autorităţile publice sunt obligate să asigure
Avocatului Poporului sprijinul necesar în exercitarea
atribuţiilor sale.
Articole extrase
din Constituţie
39
CARE-I TREABA CU
AVOCATUL POPORULUI?
În ciuda numelui, nu este o persoană, ci o institie în toată
regula. Instituţia asta, condusă de o doamnă sau un domn
numit pentru un mandat de cinci ani, îţi apără drepturile
atunci când intri în conflict cu autorităţile publice. De exem-
plu, poate nu vă place un proiect de lege care se dezbate în
Parlament, pentru că acesta impune ca toţi elevii să poarte
uniforme la școală. Vă revoltaţi, investigaţi puţin legea și vi
se pare că ea ar putea încălca dreptul vostru constituţional
de liberă exprimare, pentru că nu vă lasă să purtaţi haine viu
colorate, Atunci e momentul să apelaţi la Avocatul Poporului,
să folosească cea mai puternică armă a sa — sesizarea acestei
legi la Curtea Constituţională. Dacă Avocatul Poporului crede
că avi dreptate, îi va cere Curţii Constituţionale să respingă
o astfel de lege. Curtea Constituţională poate decide că legea
uniformelor e neconstituţională pentru că încalcă libertatea
Avocatul
Poporului
40
ART. 60
Avocatul Poporului prezintă celor două Camere ale
Parlamentului rapoarte, anual sau la cererea acestora.
Rapoartele pot conţine recomandări privind legislaţia sau
suri de altă natură, pentru ocrotirea drepturilor și a
libertăţilor cetăţenilor.
41
de exprimare, iar asta înseamnă că proiectul de lege va trebui
să fie revizuit de Parlament.
Dacă, în loc de Parlament, școala este cea care vă obligă să
purtaţi uniforme, puteţi să-i trimiteţi o petiţie Avocatului
Poporului, ca să verifice cu lupa dacă această regulă a școlii
vă încalcă drepturile și libertăţile constituţionale.
Pe lângă aceste atribuţii, Avocatul Poporului are obligaţia de
a se duce anual sau chiar mai des în Parlament, să prezinte
recomandări privind legislaţia.
42
PARLAMENTUL
4.
44
ART. 61
1. Parlamentul este organul reprezentativ suprem al
poporului român și unica autoritate legiuitoare a ţării.
2. Parlamentul este alcătuit din Camera Deputilor
și Senat.
ART. 62
1. Camera Deputilor și Senatul sunt alese prin vot
universal, egal, direct, secret și liber exprimat, potrivit
legii electorale.
[...]
ART. 63
1. Camera Deputilor și Senatul sunt alese pentru un
mandat de 4 ani, care se prelungte de drept în stare
de mobilizare, de război, de asediu sau de urgenţă,
până la încetarea acestora.
[..]
Articole extrase
din Constituţie
45
CE FACE PARLAMENTUL
ROMÂNIEI?
Parlamentul reprezintă poporul, în timp ce Predintele
reprezintă statul. Este unica autoritate care poate da legi,
adică singura care poate da legi în numele poporului. Mem-
brii Parlamentului sunt aleși de cetăţeni prin vot direct, liber
exprimat. Numărul lor este proporţional cu populaţia Ro-
niei. E un job pe patru ani — atâta durează mandatul unui
parlamentar. Votul pentru Parlament (și din Parlament) are
legătură cu dreptul de asociere în partide politice (art. 40) și
este o expresie a pluralismului politic din art. 1 (3).
Parlamentul e bicameral: Camera Deputilor și Senatul lucrea-
ză, în mod obișnuit, în ședinţe separate. Din când în când, se
întâlnesc în ședinţă comună, atunci când au de luat decizii
foarte importante (de exemplu, să aprobe bugetul ţării) sau
când vrea Președintele să le vorbească. Parlamentul lucrează
Parlamentul
46
ART. 67
Camera Deputilor și Senatul adoptă legi, hotărâri și
moţiuni, în prezenţa majorităţii membrilor.
ART. 68
1. Ședinţele celor două Camere sunt publice.
2. Camerele pot hotărî ca anumite ședinţe să fie secrete.
ART. 69
1. În exercitarea mandatului, deputaţii și senatorii sunt în
serviciul poporului.
2. Orice mandat imperativ este nul.
[...]
ART. 71
1. Nimeni nu poate fi, în același timp, deputat și senator.
2. Calitatea de deputat sau de senator este incompatibi
cu exercitarea oricărei funcţii publice de autoritate, cu
excepţia celei de membru al Guvernului.
[...]
ART. 72
1. Deputii și senatorii nu pot fi trași la răspundere
juridică pentru voturile sau pentru opiniile politice
exprimate în exercitarea mandatului.
[...]
47
în două sesiuni ordinare în fiecare an. Acestea sunt la fel ca
semestrele de la școală. Diferea e că semestrul de primă-
vară durează din februarie până în iunie, iar cel de toamnă
din septembrie până în decembrie. Dincolo de acestea, pot
exista și sesiuni extraordinare — norocul vostru că nu există
semestru extraordinar în vacanţa de vară.
Ce fac parlamentarii acolo? Legi! Discută, dezbat, votează
și adoptă legile după care funcţionează statul român. Un
senator sau un deputat nu poate fi tras la răspundere juridi-
că pentru voturile sau opiniile politice exprimate la locul de
muncă — adică pe durata mandatului. În plus, parlamentarii
au un statut special și pentru fapte care n-au legătură cu job-
ul — urmărirea și trimiterea în judecată se pot face doar cu
acordul colegilor din Camera din care fac parte.
Deputii și senatorii sunt organizaţi în grupuri parlamentare,
în funcţie de partid. Fiecare partid cu grupul lui, unde discu-
tă și propun legi. Parlamentarii care renunţă la apartenenţa
într-un grup se numesc parlamentari independenţi, chiar dacă
ei migrează la un alt partid. Pentru că nu fac parte dintr-un
grup parlamentar, independenţii nu prea au șanse la funcţii
de conducere în Parlament.
Sunt organizaţi însă și în comisii, fiecare Cameră cu comisi-
ile ei. Comisiile sunt atelierele de lucru ale Parlamentului, în
ședinţele acestora luându-se cele mai multe și mai impor-
tante decizii, în pregătirea ședinţelor de plen ale celor do
Camere. Comisiile sunt tematice și din ele fac parte cei care
(în teorie) se pricep mai bine la domeniul respectiv — de
exemplu, transporturi, educaţie, drepturile omului. Acolo ei
48
ART. 73
1. Parlamentul adoptă legi constituţionale, legi organice
și legi ordinare.
[...]
ART. 74
1. Iniţiativa legislativă aparţine, după caz, Guvernului,
deputilor, senatorilor sau unui număr de cel puţin
100.000 de cetăţeni cu drept de vot.
[...]
ART. 77
1. Legea se trimite, spre promulgare, Președintelui
României. Promulgarea legii se face în termen de cel
mult 20 de zile de la primire.
2. Înainte de promulgare, Predintele poate cere
Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii.
[...]
ART. 78
Legea se publică în Monitorul Oficial al României și intră în
vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară
prevăzută în textul ei.
49
discută toate problemele legate de acel domeniu. Acestea
sunt comisiile permanente. În funcţie de nevoi și situaţie, se
mai pot înfiinţa comisii speciale sau de anchetă. Gândește-te
că e ca la școală, unde, în afara orelor, poţi merge la cercul
de mate, de română, la cursuri de teatru sau la dezbateri pe
cultură civică, în funcţie de ce-ţi place și știi mai bine. Când e
nevoie, diriginta sau dirigintele poate face o „comisie” în cla-
să, care să se ocupe, să zicem, de banchetul de la finalul școlii
sau care are rolul să afle cine a spart geamul de la cancelarie.
INIȚIATIVA
LEGISLATIVĂ
În afară de senatori și deputaţi, și Guvernul sau cetăţenii pot
avea iniţiativă legislativă. Când Guvernul are iniţiativă legis-
lativă, trimite proiectul de lege către Camera competentă
să îl adopte, ca primă Cameră sesizată (mereu una din cele
două Camere va fi sesizată, pentru a reflecta la subiectul
din proiectul de lege, iar cealaltă Cameră va fi decizională).
Și cetăţenii cu drept de vot pot iniţia o lege, dacă se strâng
cel puţin 100.000. Ei trebuie să provină din cel puţin un sfert
din judeţele ţării, iar în fiecare dintre aceste judeţe, respectiv
în municipiul Bucurti, trebuie să fie înregistrate cel puţin
câte 5.000 de semnături în sprijinul acestei iniţiative legis-
lative. Cetăţenii nu pot iniţia legi care ţin de domeniul fiscal,
de amnistie și graţiere sau legi care au caracter internaţional.
50
PREȘEDINTELE
5.
52
ART. 80
1. Președintele României reprezintă statul român și este
garantul independenţei naţionale, al unităţii și
al integrităţii teritoriale a ţării.
2. Președintele României veghează la respectarea
Constituţiei și la buna funcţionare a autorităţilor
publice. În acest scop, Președintele exercită funcţia
de mediere între puterile statului, precum și între stat
și societate.
ART. 81
1. Președintele României este ales prin vot universal, egal,
direct, secret și liber exprimat.
[...]
4. Nici o persoană nu poate îndeplini funcţia de
Predinte al României decât pentru cel mult două
mandate. Acestea pot fi și succesive.
Articole extrase
din Constituţie
53
CÂTĂ PUTERE ARE
PREȘEDINTELE?
Predintele nu e chiar atât de „șef” precum te-ai aștepta, mai
ales pentru că România este o republică semiprezidenţială.
Adică nu taie și spânzură (că doar de aceea avem principiul
separiei puterilor în stat, plus mecanismele de verificare și
contrapondere). Nu are toate atribuţiile posibile pe lume și nu
ia toate deciziile în ceea ce privește buna funcţionare a statului.
Predintele reprezintă statul, în timp de Parlamentul repre-
zintă poporul. Predintele nu dă legi, de exemplu, dar pro-
mulgă legile adoptate de Parlament (adică le face oficiale și
aplicabile); Președintele nu guvernează (avem prim-minis-
tru și cabinet de miniștri), dar este comandantul suprem al
forţelor armate.
Puterile
Predintelui
54
ART. 82
1. Rezultatul alegerilor pentru funcţia de Predinte al
României este validat de Curtea Constituţională.
[...]
ART. 83
1. Mandatul Președintelui României este de 5 ani și se
exercită de la data depunerii jurământului.
[...]
3. Mandatul Președintelui României poate fi prelungit,
prin lege organică, în caz de război sau de catastrofă.
ART. 84
1. În timpul mandatului, Președintele României nu poate
fi membru al unui partid și nu poate îndeplini nici o altă
funcţie publică sau privată.
2. Președintele României se bucură de imunitate. [...]
ART. 85
1. Președintele României desemnează un candidat pentru
funcţia de prim-ministru și numește Guvernul pe baza
votului de încredere acordat de Parlament.
[...]
ART. 86
Predintele României poate consulta Guvernul cu privire
la probleme urgente și de importanţă deosebită.
55
CUM AJUNGI
PREȘEDINTE?
Predintele este ales de cetăţeni, în mod direct, prin vot
democratic și poate îndeplini cel mult două mandate de câte
cinci ani fiecare.
CUM AJUNGI SĂ NU
MAI FII PREȘEDINTE?
Predintele poate fi suspendat, dacă majoritatea parla-
mentară consideră că se face vinovat de încălcarea gravă
a Constituţiei. Aprecierea cu privire la „încălcarea gravă” o
face Curtea Constituţională, într-un proces de consultare
declanșat de Parlament. De la suspendare până la demitere,
se trece însă prin referendum, cetăţenii fiind cei care decid
dacă Predintele rămâne la Cotroceni sau nu.
VACANȚA FUNCȚIEI
DE PREȘEDINTE
În anumite cazuri, postul de Președinte poate să rămână gol,
timp în care Președintele Senatului sau Președintele Camerei
Deputilor îi va ţine locul temporar (interimat).
Sunt patru cazuri în care intervine vacanţa funcţiei: Pre-
dintele își dă demisia; Predintele este demis (fie în urma
suspendării, fie în urma condamnării de către Înalta Curte de
Casie și Justiţie pentru fapta de înaltă trădare); Președin-
tele nu își mai poate exercita atribuţiile definitiv (de exemplu
56
ART. 87
1. Președintele României poate lua parte la ședinţele
Guvernului în care se dezbat probleme de interes
naţional privind politica externă, apărarea ţării,
asigurarea ordinii publice și, la cererea primului-
ministru, în alte situaţii.
2. Președintele României prezidează ședinţele Guvernului
la care participă.
ART. 88
Predintele României adresează Parlamentului mesaje cu
privire la principalele probleme politice ale naţiunii.
ART. 89
1. După consultarea președinţilor celor două Camere
și a liderilor grupurilor parlamentare, Președintele
României poate să dizolve Parlamentul, dacă acesta
nu a acordat votul de încredere pentru formarea
Guvernului în termen de 60 de zile de la prima solicitare
și numai după respingerea a cel puţin două solicitări
de învestitură.
[...]
.
ART. 90
Predintele României, după consultarea Parlamentului,
poate cere poporului să-și exprime, prin referendum,
voinţa cu privire la probleme de interes naţional.
57
dacă suferă un grav accident care îi afectează posibilitatea
de a judeca); Președintele decedează.
În termen de luni de la data la care a intervenit vacanţa func-
ţiei, Guvernul va organiza alegeri pentru un nou Președinte.
PUTERI
PRINCIPALE
MEDIEREA
Predintele veghează la buna funcţionare a autorităţilor,
inclusiv a Parlamentului, și exercită funcţia de mediere: pe
de-o parte între puterile statului și pe de altă parte între stat
și societate. Ca un moderator la o emisiune TV, încercând să-i
ţină în frâu pe invitii din studio.
NUMIREA GUVERNULUI
Președintele desemnează prim-ministrul și numte Guvernul,
pe baza votului de încredere acordat de către Parlament. Mai
precis, Președintele îl propune, după consultarea partidelor
politice, iar Parlamentul îl validează prin vot. E ca atunci când
diriginta sau dirigintele vine cu propunerea despre cine ar fi
mai potrivit să fie șeful clasei, dar elevii sunt cei care decid,
prin vot, dacă sunt de acord.
Relația cu Guvernul
Că tot vorbim de Guvern, în anumite situaţii, președintele
se poate duce la ședinţele acestuia, caz în care le prezidează,
adică stă pe scaunul din capul mesei, pentru că și Președintele
și Guvernul, într-o astfel de situaţie, exercită puterea execu-
tivă. Prin contrast, Predintele poate sta în capul mesei și la
58
ART. 91
1. Președintele încheie tratate internaţionale în numele
României, negociate de Guvern, și le supune spre
ratificare Parlamentului, într-un termen rezonabil.
Celelalte tratate și acorduri internaţionale se încheie,
se aprobă sau se ratifică potrivit procedurii stabilite
prin lege.
2. Președintele, la propunerea Guvernului, acreditează
și recheamă reprezentanţii diplomatici ai României
și aprobă înfiinţarea, desfiinţarea sau schimbarea
rangului misiunilor diplomatice.
3. Reprezentanţii diplomatici ai altor state sunt acrediti
pe lângă Președintele României.
ART. 92
1. Președintele României este comandantul forţelor
armate și îndeplinește funcţia de predinte al
Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.
2. El poate declara, cu aprobarea prealabilă a
Parlamentului, mobilizarea parţială sau totală a
forţelor armate. Numai în cazuri excepţionale,
hotărârea Președintelui se supune ulterior aprobării
Parlamentului, în cel mult 5 zile de la adoptare.
[...]
ART. 93
1. Președintele României instituie, potrivit legii, starea
de asediu sau starea de urgeă în întreaga ţară ori
în unele unităţi administrativ-teritoriale și solicită
59
ședinţele Consiliului Superior al Magistraturii, dar acolo face
asta pentru că reprezintă statul, iar magistraţii înfăptuiesc
justia în numele legii, care nu poate exista fără stat. În fine,
Predintele nu poate prezida ședinţele Parlamentului (pentru
că Parlamentul reprezintă poporul, îţi amintești?).
Oricând consideră că este cazul, Președintele României
poate consulta Guvernul cu privire la probleme urgente și
de importanţa deosebită.
DIZOLVAREA PARLAMENTULUI
Dizolvarea Parlamentului este un instrument pe care Pre-
ședintele îl poate folosi într-o singură situaţie — cea în care
trebuie să se numească un Guvern. Dacă Parlamentul nu se
pune de acord nici după două propuneri (de la Președinte)
asupra formării Guvernului, Predintele poate dizolva Par-
lamentul. Sunt și niște reguli: în cursul unui an, Parlamentul
poate fi dizolvat o singură dată. Parlamentul nu poate fi
dizolvat în ultimele șase luni ale mandatului Președintelui
României și nici în timpul stării de mobilizare, de război, de
asediu sau de urgeă.
Relația cu Parlamentul
Oricând consideră că este cazul, Predintele României adre-
sează Parlamentului mesaje cu privire la principalele proble-
me politice ale naţiunii.
REFERENDUMUL
Un soi de „întreabă un prieten”. Când sunt lucruri pe care
politicienii nu se pun de acord sau când e vorba de o decizie
foarte, foarte importantă, Președintele poate organiza un
60
Parlamentului încuviinţarea măsurii adoptate, în cel
mult 5 zile de la luarea acesteia.
[...]
ART. 95
1. În cazul săvârșirii unor fapte grave prin care încalcă
prevederile Constituţiei, Președintele României poate
fi suspendat din funcţie de Camera Deputilor și
de Senat, în ședinţă comună, cu votul majorităţii
deputilor și senatorilor, după consultarea Curţii
Constituţionale. Predintele poate da Parlamentului
explicaţii cu privire la faptele ce i se impută.
2. Propunerea de suspendare din funcţie poate fi
iniţiată de cel puţin o treime din numărul deputilor
și senatorilor și se aduce, neîntârziat, la cunoștiă
Președintelui.
3. Dacă propunerea de suspendare din funcţie este
aprobată, în cel mult 30 de zile se organizează un
referendum pentru demiterea Președintelui.
ART. 96
1. Camera Deputilor și Senatul, în ședinţă comună,
cu votul a cel puţin două treimi din numărul deputilor
și senatorilor, pot hotărî punerea sub acuzare a
Predintelui României pentru înaltă trădare.
2. Propunerea de punere sub acuzare poate fi iniţiată
de majoritatea deputilor și senatorilor și se aduce,
neîntârziat, la cunoștinţă Președintelui României
pentru a putea da explicii cu privire la faptele ce
i se impută.
61
referendum. Are acest atribut ca reprezentant al statului, care
cere opinia poporului. De ce nu pot și celelalte puteri din stat
să organizeze referendum? Pentru că Parlamentul reprezintă
poporul, el nu se poate întreba pe sine însuși, pentru că se
presupune că știe deja ce dorește poporul. Guvernul execu-
tă ce hotărăște Parlamentul, deci nici el nu poate organiza
un referendum. Justia se face în numele legii, deci nu poate
întreba poporul ce e drept sau nedrept.
RELAȚII INTERNAȚIONALE
Deși Președintele nu are pe deplin un rol executiv, așa cum are
Guvernul, el este complet responsabil de relaţiile internaţio-
nale ale României, fiind șeful diplomaţiei. El este principala
figură a României în lume, încheie tratatele internaţionale
(negociate în prealabil de Guvern), pe care le trimite spre apro-
bare Parlamentului. Tot Președintele se ocupă de tot ce ţine de
misiunile diplomatice — de exemplu, acreditează ambasadorii.
CONSILIUL SUPREM DE APĂRARE A ȚĂRII
Predintele e de două ori președinte. El e Președintele ales al
statului, dar și președintele Consiliului Suprem de Apărare a
ării. Adică e șeful forţelor armate, se preocupă de apărarea
ţării și siguranţa naţională.
În caz că atacă inamicul, Predintele nu stă degeaba. E ca
la un joc de strategie pe calculator, când tu ești cel care con-
trolează trupele: le spune unde să se ducă, ce să facă și cum
să gestioneze resursele. Așa face Președintele în caz de răz-
boi pe bune. Aceste măsuri pe care Predintele le ia pentru
respingerea agresiunii trebuie prezentate cât se poate de
repede Parlamentului.
62
3. De la data punerii sub acuzare și până la data demiterii
Predintele este suspendat de drept.
4. Competea de judecată aparţine Înaltei Curţi de
Casie și Justiţie. Președintele este demis de drept la
data rămânerii definitive a hotărârii de condamnare.
ART. 97
[...]
2. În termen de trei luni de la data la care a intervenit
vacanţa funcţiei de Președinte al României, Guvernul
va organiza alegeri pentru un nou Predinte.
ART. 98
1. Dacă funcţia de Predinte devine vacantă ori dacă
Predintele este suspendat din funcţie sau dacă se află
în imposibilitate temporară de a-și exercita atribiile,
interimatul se asigură, în ordine, de predintele
Senatului sau de președintele Camerei Deputilor.
[...]
63
În caz de mobilizare sau de război, Parlamentul își contin
activitatea pe toată durata acestor stări, iar dacă nu se afla în
sesiune, se convoacă de drept în 24 de ore de la declararea lor.
ALTE
PUTERI
Pe lângă aceste mari atribuţii despre care am vorbit până acum,
Predintele României mai are câţiva ași la dispoziţie: conferă
decoraţii și titluri de onoare (cetăţenilor remarcabili ai ţării —
de pildă, sportivi sau cercetători cu rezultate excepţionale);
acordă gradele de maral, de general și de amiral; numește
în funcţii publice (de exemplu, numte procurorul general);
acordă grierea individuală (adică poate absolvi un cetăţean
anume de la ispășirea unei pedepse).
În exercitarea tuturor acestor puteri (atribuţii), Predinte-
le emite decrete, care se publică în Monitorul Oficial. Dacă
aceste decrete nu sunt publicate în Monitor e ca și cum nu ar
exista. În anumite cazuri, decretele trebuie contrasemnate
și de prim-ministru.
64
GUVERNUL
ȘI RELAIA SA CU
PARLAMENTUL
6.
66
ART. 102
1. Guvernul, potrivit programului său de guvernare
acceptat de Parlament, asigură realizarea politicii
interne și externe a ţării și exercită conducerea
generală a administraţiei publice.
[...]
3. Guvernul este alcătuit din prim-ministru, miniștri și alţi
membri stabiliţi prin lege organică.
ART. 103
1. Președintele României desemnează un candidat
pentru funcţia de prim-ministru, în urma consultării
partidului care are majoritatea absolută în Parlament
ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor
reprezentate în Parlament.
2. Candidatul pentru funcţia de prim-ministru va cere,
în termen de 10 zile de la desemnare, votul de încredere
al Parlamentului asupra programului și a întregii
liste a Guvernului.
3. Programul și lista Guvernului se dezbat de Camera
Deputilor și de Senat, în ședinţă comună.
Articole extrase
din Constituţie
67
Guvernul reprezintă puterea executivă. El se ocupă de rea-
lizarea politicii interne și externe a ţării și conduce adminis-
tria publică centrală. Cum face asta? Prin ministere, fiecare
fiind responsabil de câte o tematică — de exemplu educaţie,
externe, interne, sănătate. E ca la școală, unul e responsabil
cu sunatul, altul cu ștersul tablei, altul cu revista școlii și cineva
cu relaţia cu profesorii. Guvernul se sprijină pe o majoritate
parlamentară, adică Parlamentul trebuie să îl voteze, la pro-
punerea Predintelui, dar nu este obligatoriu ca membrii săi
să fie membri de partid sau parlamentari. De asemenea, coa-
liţia majoritară din Parlament, cea care sprijină Guvernul, nu
trebuie să conţină neapărat „partidul care a câștigat alegerile”.
CUM AJUNGI SĂ FII SAU SĂ
NU MAI FII (PRIM-)MINISTRU?
Trebuie să fii ales de prim-ministru. La fel cum un antrenor
selecţionează jucătorii din echipă, tot așa te alege prim-mi-
nistrul în echipa lui, care se numte cabinet. Cum ajungi
prim-ministru știi deja: te desemnează Predintele, după
consultarea partidelor politice, iar Parlamentul te validea-
ză prin vot.
Ce face Guvernul
României?
68
Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul
majorităţii deputaţilor și senatorilor.
[...]
ART. 105
1. Funcţia de membru al Guvernului este incompatibilă
cu exercitarea altei funcţii publice de autoritate, cu
excepţia celei de deputat sau de senator. De asemenea,
ea este incompatibilă cu exercitarea unei funcţii
de reprezentare profesională salarizate în cadrul
organizaţiilor cu scop comercial.
[...]
ART. 107
1. Primul-ministru conduce Guvernul și coordonea
activitatea membrilor acestuia, respectând atribuţiile
ce le revin. De asemenea, prezintă Camerei Deputilor
sau Senatului rapoarte și declaraţii cu privire la politica
Guvernului, care se dezbat cu prioritate.
2. Președintele României nu îl poate revoca pe
primul-ministru.
[...]
ART. 108
1. Guvernul adoptă hotărâri și ordonanţe.
2. Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor.
3. Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de
abilitare, în limitele și în condiţiile prevăzute de aceasta.
4. Hotărârile și ordonanţele adoptate de Guvern se
semnează de primul-ministru, se contrasemnează de
miniștrii care au obligaţia punerii lor în executare și se
69
JURĂMÂNTUL
Odată ce te-a cooptat prim-ministrul în super echipa lui, tre-
buie să juri în faţa Președintelui că îţi vei „dărui toată puterea
și priceperea pentru proșirea spirituală și materială a popo-
rului român”, că vei respecta Constituţia și legile ţării, că vei
apăra „democria, drepturile și libertăţile fundamentale ale
cetăţenilor, precum și suveranitatea, independea, unitatea
și integritatea teritorială a României.
PLECAREA DIN FUNCȚIE
Dacă ai altceva mai bun de făcut decât să fii ministru (sau din
orice alt motiv), îţi poţi da demisia, care e un act unilateral,
adică nu trebuie să ţi-o accepte nimeni. La fel, poţi fi revocat
din funcţie sau nu mai poţi fi ministru dacă îţi pierzi drepturile
electorale (adică o instanţă îţi interzice să mai ocupi funcţii
publice pentru că ai săvărșit o faptă penală) sau dacă ești
incompatibil (de pildă ești acţionarul unei firme).
INTERIMATUL
Dacă într-una dintre situaţiile de mai sus se află prim-ministrul
(cu excepţia revocării) sau dacă prim-ministrul nu-și poate
exercita atribuţiile, Președintele desemnează alt membru
al Guvernului ca prim-ministru interimar, până când se va
forma un nou Guvern.
Dacă e vorba de un ministru care a demisionat sau, dintr-un
alt motiv, nui mai poate îndeplini funcţia, prim-ministrul
e cel care desemnează ministrul interimar, care poate ţine
locul fostului ministru timp de maxim 45 de zile.
70
publică în Monitorul Oficial al României. Nepublicarea
atrage inexistea hotărârii sau a ordonanţei.
Hotărârile care au caracter militar se comunică numai
instituţiilor interesate.
ART. 109
1. Guvernul răspunde politic numai în faţa Parlamentului
pentru întreaga sa activitate. Fiecare membru al
Guvernului răspunde politic solidar cu ceilalţi membri
pentru activitatea Guvernului și pentru actele acestuia.
2. Numai Camera Deputaţilor, Senatul și Președintele
României au dreptul să ceară urmărirea penală a
membrilor Guvernului pentru faptele săvârșite în
exerciţiul funcţiei lor. Dacă s-a cerut urmărirea penală,
Predintele României poate dispune suspendarea
acestora din funcţie. Trimiterea în judecată a unui
membru al Guvernului atrage suspendarea lui din
funcţie. Competea de judecată aparţine Înaltei Curţi
de Casaţie și Justiţie.
[...]
ART. 113
1. Camera Deputilor și Senatul, în ședinţă comună,
pot retrage încrederea acordată Guvernului prin
adoptarea unei moţiuni de cenzură, cu votul majorităţii
deputaţilor și senatorilor.
2. Moţiunea de cenzură poate fi iniţiată de cel puţin o
pătrime din numărul total al deputaţilor și senatorilor
și se comunică Guvernului la data depunerii.
[...]
71
CABINETUL DE
MINIȘTRI
Prim-ministrul conduce Guvernul (uneori i se spune „pre-
mier) și tot el este cel care-și face echipa, adică numește
miniștrii care se ocupă de diverse domenii. Premierul nu
poate fi revocat de Președinte, ci răspunde politic doar în faţa
Parlamentului (adică a reprezentanţilor poporului) pentru
întreaga activitate a echipei guvernamentale. Din când în
când, prim-ministrul se duce să le povestească parlamenta-
rilor despre activitatea Guvernului, dă rapoarte și declaraţii,
care se dezbat cu prioritate.
ANGAJAREA
RĂSPUNDERII
Guvernul își poate angaja răspunderea în faţa Parlamentului
pe un proiect de lege, pe un program de guvernare sau pe o
declarie politică. E ca atunci când îţi asumi că faci o chestie
și că ești complet responsabil de ea. Dacă Guvernul nu face ce
s-a angajat sau Parlamentul nu are încredere că Guvernul se
poate angaja la o asemenea răspundere, poate să fie revocat
din funcţie, prin adoptarea unei moţiuni de cenzură (așa-zisul
vot de neîncredere, vezi mai jos).
ORDONANȚELE
GUVERNULUI
Guvernul nu dă legi, ci le pune în practică pe cele aprobate
de Parlament. Totuși, adoptă hotărâri, ordonanţe „simple
și ordonanţe de urgenţă. Hotărârile se emit pentru punerea
72
ART. 114
1. Guvernul își poate angaja răspunderea în faţa Camerei
Deputilor și a Senatului, în ședinţă comună, asupra
unui program, a unei declarii de politică generală
sau a unui proiect de lege.
2. Guvernul este demis dacă o moţiune de cenzură,
depusă în termen de 3 zile de la prezentarea
programului, a declariei de politică generală sau
a proiectului de lege, a fost votată în condiţiile
articolului 113.
3. Dacă Guvernul nu a fost demis potrivit alineatului (2) ,
proiectul de lege prezentat, modificat sau completat,
după caz, cu amendamente acceptate de Guvern,
se consideră adoptat, iar aplicarea programului sau
a declariei de politică generală devine obligatorie
pentru Guvern.
4. În cazul în care Președintele României cere
reexaminarea legii adoptate potrivit alineatului (3) ,
dezbaterea acesteia se va face în ședinţa comună a
celor două Camere.
ART. 115
1. Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare
a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care
nu fac obiectul legilor organice.
2. Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu,
domeniul și data până la care se pot emite ordonanţe.
[...]
4. Guvernul poate adopta ordonanţe de urgeă numai
în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate
73
în aplicare a legilor — un fel de manuale de întrebuinţare,
dacă vrei. Ordonanţele și ordonanţele de urgenţă sunt două
instrumente de reglementare foarte diferite. În ce privește
ordonanţele „simple”, Parlamentul îi deleagă în mod explicit
Guvernului calitatea de a reglementa (de obicei, în timpul
vacanţei parlamentare). În ce privește ordonanţele de urgen-
ţă, această delegare decurge implicit din textul Constituţiei.
Cum spune și cuvântul „urgenţă”, ele se emit doar în situaţii
extraordinare, care nu suportă amânare (asta ar fi teoria).
De aceea, doar în cazul Ordonanţei de Urgenţă, Guvernul
este tratat din punct de vedere constituţional ca și cum ar fi
Parlamentul însuși — adică el ia deciziile.
CARTONAȘUL
ROȘU
Ei bine, Guvernul poate fi și demis. De Parlament, firește,
printr-o „moţiune de cenzură”. Dacă o moţiune de cenzură
este adoptată, Guvernul nu mai are încrederea majorităţii
parlamentare și este demis. Asta înseamnă că s-a constituit
o altă majoritate parlamentară, care poate da ntere unei
alte coaliţii pentru sprijinirea unui alt Guvern (adică s-au
re-împrietenit” partidele între ele, într-o altă formă).
Dacă nu există o nouă majoritate parlamentară, iar membrii
majorităţii existente nu votează moţiunea de cenzură, atunci
opoziţia nu poate aduna numărul necesar de voturi pentru a
demite Guvernul. De aceea se întâmplă să vedem la televizor
că parlamentarii majorităţiistau în bănci”, iar parlamentarii
opoziţiei adună multe voturi împotriva Guvernului; deși mul-
74
fi amânată, având obligaţia de a motiva urgea în
cuprinsul acestora.
5. Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după
depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgeă
la Camera competentă să fie sesizată și după
publicarea ei în Monitorul Oficial al României. [...]
6. Ordonanţele de urgeă nu pot fi adoptate în
domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul
instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile,
libertăţile și îndatoririle prevăzute de Constituţie,
drepturile electorale și nu pot viza măsuri de trecere
silită a unor bunuri în proprietate publică.
7. Ordonanţele cu care Parlamentul a fost sesizat se
aprobă sau se resping printr-o lege în care vor fi
cuprinse și ordonanţele ale căror efecte au încetat [...].
8. Prin legea de aprobare sau de respingere se vor
reglementa, dacă este cazul, măsurile necesare cu
privire la efectele juridice produse pe perioada de
aplicare a ordonanţei.
75
te, nu sunt suficiente pentru a demite Guvernul, pentru că,
evident, nu s-a modificat majoritatea parlamentară.
RELAȚIA CU
PARLAMENTUL
Guvernul și celelalte organe ale administriei publice se află
sub control parlamentar, de aceea sunt obligate să prezinte
informaţiile și documentele cerute de parlamentari.
Dacă au timp și vor, membrii Guvernului pot veni în Parlament
să asiste la lucrările Camerelor. De fapt, membrii guvernului
pot fi și senatori sau deputi — în acest caz, nu e vorba de
o situaţie de incompatibilitate. Dacă senatorii sau deputaţii
le solicită în mod expres prezenţa, membrii guvernului sunt
obligaţi să vină în Parlament, nu au cum să refuze.
Guvernul și fiecare dintre membrii săi au obligaţia sa răspun-
dă la întrebările sau la interpelările formulate de deputi sau
senatori. Camerele pot adopta moţiuni simple prin care să-și
exprime poziţia cu privire la o problemă de politică inter
sau externă ori, după caz, cu privire la o problemă ce a făcut
obiectul unei interpelări.
76
ADMINISTRAIA
PUBLICĂ
CENTRALĂ / LOCALĂ
7.
78
ART. 116
1. Ministerele se organizează numai în subordinea
Guvernului.
[...]
ART. 119
Consiliul Suprem de Apărare a ării organizează și
coordonează unitar activităţile care privesc apărarea
ţării și securitatea naţionala, participarea la menţinerea
securităţii internaţionale și la apărarea colectivă în
sistemele de alianţa militară, precum și la acţiuni de
menţinere sau de restabilire a păcii.
ART. 120
1. Administraţia publică din unităţile administrativ-
teritoriale se întemeiază pe principiile descentralizării,
autonomiei locale și deconcentrării serviciilor publice.
2. În unităţile administrativ-teritoriale în care cetăţenii
aparţinând unei minorităţi naţionale au o pondere
semnificativă se asigură folosirea limbii minorităţii
naţionale respective în scris și oral în relaţiile cu
autorităţile administraţiei publice locale și cu serviciile
publice deconcentrate, în condiţiile prevăzute de
legea organică.
Articole extrase
din Constituţie
79
Există administraţie centrală și administraţie publică locală.
Împreună formează administraţia publică.
CE E ADMINISTRAȚIA
PUBLICĂ CENTRALĂ
Administraţia centrală se află parţial în subordinea guvernului
și se ocupă de treburile ţării pe întreg teritoriul ei.
În subordinea Guvernului se află ministerele specializate,
fiecare pe ce știe mai bine, anumite ageii naţionale, cum
e cea pentru Protecţia Copilului și Adopţie, unele companii
naţionale sau prefecturile (prefectul este reprezentantul
guvernului în teritoriu — fiecare judeţ are un prefect). Alte
agenţii naţionale, precum cea pentru Protecţia Datelor Per-
sonale sau Autoritatea Electorală Permanentă fac parte din
administria centrală, dar sunt independente, nefiind sub-
ordonate Guvernului.
CE FACE ADMINISTRAȚIA
PUBLICĂ LOCALĂ
Administraţia locală e independentă de Guvern și se bazează
pe principiile descentralizării și autonomiei. Adică se supu-
Cum funcţionează
administria
publică?
80
ART. 121
1. Autorităţile administriei publice, prin care se
realizează autonomia locală în comune și în orașe, sunt
consiliile locale alese și primarii aleși, în condiţiile legii.
2. Consiliile locale și primarii funcţionează, în condiţiile
legii, ca autorităţi administrative autonome și rezolvă
treburile publice din comune și din ore.
[...]
ART. 122
1. Consiliul judeţean este autoritatea administraţiei
publice pentru coordonarea activităţii consiliilor
comunale și orășenești, în vederea realizării serviciilor
publice de interes judeţean.
2. Consiliul judeţean este ales și funcţionează în
condiţiile legii.
ART. 123
1. Guvernul numește un prefect în fiecare judeţ și în
municipiul București.
2. Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan
local și conduce serviciile publice deconcentrate ale
ministerelor și ale celorlalte organe ale administriei
publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale.
[...]
81
ne doar legii și ia decizii pentru comunitatea locală, pe baza
unor proceduri bine stabilite. Gândește-te la ea ca la gospo-
dăria unei case, unde familia e cea care face curat, gătește și
aranjează mobila.
În fiecare localitate, de la cea mai măruntă comună până la
cel mai aglomerat oraș, există câte un consiliu local, care ia
decizii, și câte un primar, care le pune în practică. Teoretic,
cam ca la parlament și la guvern — o putere legislativă și una
executivă, doar că la nivel local. Așa e și la jud, cu deosebi-
rea că acolo găsim doar consiliul judean, nu și „primari de
judeţ. Deși Constituţia nu prevede așa ceva, România este
împărţită în opt regiuni de dezvoltare; fiecare are câte un Con-
siliu de Dezvoltare Regională, dar nu și câte un „guvernator”.
În București există un consiliu general și un primar general,
apoi câte un consiliu local și câte un primar pentru fiecare sec-
tor din capitală. Bucureștiul nu are, însă, un consiliu judeţean.
82
JUSTIIA
8.
84
ART. 124
1. Justiţia se înfăptuiește în numele legii.
2. Justiţia este unică, imparţială și egală pentru toţi.
3. Judecătorii sunt independenţi și se supun numai legii.
ART. 125
1. Judecătorii numi de Președintele României sunt
inamovibili, în condiţiile legii.
[...]
3. Funcţia de judecător este incompatibilă cu orice altă
funcţie publică sau privată, cu exceia funcţiilor
didactice din învăţământul superior.
ART. 126
1. Justiţia se realizează prin Înalta Curte de Casie și
Justie și prin celelalte instanţe judecătorti stabilite
de lege.
[...]
5. Este interzisă înfiinţarea de instanţe extraordinare.
[...]
Articole extrase
din Constituţie
85
Nimeni nu este mai presus de lege, așa că, în faţa justiţiei,
nu contează cât de lung ai părul, câte zerouri are contul în
bancă, dacăi plac sau nu pisicile sau ce culoare are pielea ta.
Pe scurt, justiţia este unică, imparţială și egală pentru toţi.
UNDE ȘI CUM SE
ÎNFĂPTUIEȘTE JUSTIȚIA
Justia se înfăptuiește doar în instanţe, în numele legii. Nu pe
stradă, nici în biroul cuiva, nici acasă. Când spunem „instanţe”,
ne referim la judecătorii, tribunale, curţi de apel și Înalta Curte
de Casaţie și Justiţie. Fiecare judeţ are mai multe judecătorii
(în funcţie de populaţia judeţului) și doar un singur tribunal.
Curţile de Apel sunt 15 în toată ţara — fiecare Curte de Apel
deservește mai multe judeţe.
Procedura de judecată se desfășoară în limba română. Însă,
dacă aparţii unei minorităţi naţionale, ai dreptul să te expri-
mi în limba maternă, dacă ţi-e mai ușor. Se vor folosi inte-
preţi, e OK. La fel este și în cazul cetăţenilor străini. Accesul
liber la justiţie este garantat pentru orice persoană, cu sau
fără cetăţenie.
Cum e organizată
justiţia?
86
ART. 128
1. Procedura judiciară se desfășoară în limba română.
[...]
2. Cetăţenii străini și apatrizii care nu înţeleg sau nu
vorbesc limba română au dreptul de a lua cunoștiă de
toate actele și lucrările dosarului, de a vorbi în instanţă
și de a pune concluzii, prin interpret; în procesele
penale acest drept este asigurat în mod gratuit.
ART. 129
Împotriva hotărârilor judecătorești, părţile interesate
și Ministerul Public pot exercita căile de atac, în
condiţiile legii. [...]
ART. 131
1. În activitatea judiciară, Ministerul Public reprezintă
interesele generale ale societăţii și apără ordinea de
drept, precum și drepturile și libertăţile cetăţenilor.
2. Ministerul Public își exercită atribuţiile prin procurori
constituiţi în parchete, în condiţiile legii.
3. Parchetele funcţionează pe lângă instanţele de
judecată, conduc și supraveghează activitatea de
cercetare penală a poliţiei judiciare, în condiţiile legii.
ART. 132
1. Procurorii își desfășoară activitatea potrivit principiului
legalităţii, al imparţialităţii și al controlului ierarhic, sub
autoritatea ministrului justiei.
87
CE TREBUIE SĂ ȘTII
DESPRE INSTANȚE?
Instanţa supremă este Înalta Curte de Casaţie și Justie (ÎCCJ)
— una singură, cu sediul la București. Ședinţele de judecată
sunt publice, cu exceia unor situaţii mai complicate când
e mai bine ca ce se întâmplă în sala de judecată să rămână în
sala de judecată (procesele cu minori, de exemplu). În rest,
nu te oprește nimeni să mergi ca la spectacol.
Hotărârile instanţelor de judecată pot fi atacate în condiţiile
legii, până când se dă hotărârea definitivă, pe baza principiului
contradictorialităţii, adică după ascultarea tuturor părţilor
implicate sau aflate în conflict. Prin hotărârea definitivă aflăm
adevărul judiciar despre un caz care a fost adus în faţa instanţei.
Dacă îţi amintești de cele trei arome ale libertăţii, înţelegi
acum de ce e important ca în instanţă „să spui adevărul și
numai adevărul. Adevărul judiciar poate fi diferit de adevărul
absolut, mai ales dacă instanţa nu a avut acces la informaţii
corecte — fie martorii au minţit, fie au fost ascunse ori s-au
pierdut probe, fie vreun magistrat și-a făcut treaba neglijent,
fie legea pe baza căreia s-a judecat este incorectă.
CINE SUNT ȘI
CE FAC MAGISTRAȚII
Magistraţii sunt judecători sau procurori. Ei intră în profesie pe
baza decretului de numire semnat de Președintele României.
Propunerea pentru numire este făcută de Consiliul Superior
al Magistraturii. CSM face aceste propuneri, de obicei, dintre
88
2. Funcţia de procuror este incompatibilă cu orice altă
funcţie publică sau privată, cu exceia funcţiilor
didactice din învăţământul superior.
ART. 133
1. Consiliul Superior al Magistraturii este garantul
independenţei justiţiei.
2. Consiliul Superior al Magistraturii este alcătuit din 19
membri, din care:
a. 14 sunt aleși în adunările generale ale
magistrilor și validaţi de Senat; aceștia fac
parte din două secţii, una pentru judecători și una
pentru procurori; prima secţie este compusă din 9
judecători, iar cea de-a doua din 5 procurori;
b. 2 reprezentanţi ai societăţii civile, specialiști
în domeniul dreptului, care se bucură de înaltă
reputie profesională și morală, aleși de Senat;
aceștia participă numai la lucrările în plen;
c. ministrul justiţiei, președintele Înaltei Curţi
de Casaţie și Justiţie și procurorul general al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie
și Justie.
3. Predintele Consiliului Superior al Magistraturii este
ales pentru un mandat de un an, ce nu poate fi reînnoit,
dintre magistrii prevăzuţi la alineatul (2) litera a) .
4. Durata mandatului membrilor Consiliului Superior al
Magistraturii este de 6 ani.
5. Hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii se iau
prin vot secret.
6. Președintele României prezidează lucrările Consiliului
Superior al Magistraturii la care participă.
89
absolvenţii Institutului Naţional al Magistraturii; propuneri
similare se pot face cu privire la alţi profesioniști ai dreptului,
care au o vechime suficientă și parcurg o procedură specială.
DIFERENȚA DINTRE
JUDECĂTORI ȘI PROCURORI
Deși judecătorii și procurorii sunt magistraţi, există niște dife-
renţe. Judecătorii „împart dreptatea” în instanţe. Procurorii
apără ordinea de drept în parchete, cu ajutorul poliţiștilor.
Astfel, procurorii nu apar de obicei în faţa instanţei, atunci
când se judecă dosare de drept civil sau administrativ, ci mai
degrabă în dosare de drept penal.
În procesul penal, unde se judecă înfăptuirea unei infracţiuni,
procurorul nu este doar avocatul acuzării, ci îndeplinește un
rol mai complex. Astfel, el reprezintă interesele generale ale
societăţii, protejând drepturile și libertăţile celorlalţi cetăţeni,
care nu au suferit în mod direct de pe urma infracţiunii. Pro-
curorii lucrează la o instituţie pe nume „parchet. Există un
parchet pe lângă fiecare instanţă — fie că e vorba de judecă-
torie, tribunal, curte de apel sau chiar Înalta Curte.
CE FACE CONSILIUL SUPERIOR
AL MAGISTRATURII (CSM)
CSM îndeplinte două roluri distincte: Pe de o parte, fiind
alcătuit din magistraţi aleși de colegii lor, este un organism
reprezentativ pentru magistri (ca un mini-parlament al
cetăţenilor români care sunt judecători sau procurori). Pe
de altă parte, prin atribuţiile pe care le îndeplinește, este un
90
7. Hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii sunt
definitive și irevocabile, cu excepţia celor prevăzute la
articolul 134 alineatul (2) .
ART. 134
1. Consiliul Superior al Magistraturii propune
Predintelui României numirea în funcţie a
judecătorilor și a procurorilor, cu excepţia celor stagiari,
în condiţiile legii.
2. Consiliul Superior al Magistraturii îndeplinește rolul
de instanţă de judecată, prin secţiile sale, în domeniul
răspunderii disciplinare a judecătorilor și a procurorilor,
potrivit procedurii stabilite prin legea sa organică. În
aceste situaţii, ministrul justiţiei, președintele Înaltei
Curţi de Casaţie și Justie și procurorul general al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie și
Justie nu au drept de vot.
3. Hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii în
materie disciplinară pot fi atacate la Înalta Curte de
Casie și Justiţie.
[...]
91
organism specializat în recrutarea și promovarea specialiștilor
din justie (ca un director de resurse umane dintr-o instituţie
sau o companie).
CSM are și funcţia de instanţă de judecată specializată în
cazul magistraţilor (procurori și judecători), atunci când e
vorba despre răspunderea disciplinară a acestora.
În Consiliul Superior al Magistraturii, există și doi reprezen-
tanţi ai societăţii civile — „oameni normali” adică, dar spe-
cialiști în drept. Ei sunt aleși de Senat și participă numai la
lucrările din plen.
La lucrările CSM-ului poate lua parte și Predintele României,
caz în care, ca reprezentant al Statului, prezidează ședinţa.
CURTEA
CONSTITUIONALĂ
9.
94
ART. 142
1. Curtea Constitională este garantul supremaţiei
Constituţiei.
2. Curtea Constitională se compune din no
judecători, numiţi pentru un mandat de 9 ani, care
nu poate fi prelungit sau înnoit.
[...]
ART. 145
Judecătorii Curţii Constituţionale sunt independenţi
în exercitarea mandatului lor și inamovibili pe durata
acestuia.
ART. 146
Curtea Constituţională are următoarele atribuţii:
a. se pronunţă asupra constituţionalităţii legilor,
înainte de promulgarea acestora, la sesizarea
Predintelui României, a unuia dintre predinţii
celor două Camere, a Guvernului, a Înaltei Curţi
de Casaţie și Justiţie, a Avocatului Poporului, a
Articole extrase
din Constituţie
95
IMPORTANȚA
CUII
Constituţia ţării e atât de importantă, încât are propriul său
mecanism de protecţie, care veghează la respectarea arti-
colelor din ea. E foarte important să rii că, deși se cheamă
„curte, Curtea Constituţională a României nu face parte din
sistemul de justie. Nu e autoritate judecătorească, pentru
că nu exercită puterea judecătorească, fiind de fapt un arbitru
între puterile statului. Deci n-are treabă cu instanţele descri-
se în capitolul anterior (judecătorii, tribunale, curţi de apel) .
COMPOZIȚIA
CUII
Curtea Constitională e compusă din nouă specialiști în
drept, cu mandate de câte nouă ani, care poartă tot denumi-
rea de „judecători. Ei au profesat timp de minim 18 ani, au o
reputie bună și sunt recunoscuţi în societate ca fiind buni
profesioniști în domeniul dreptului.
Care-i faza
cu Curtea
Constituţională?
96
unui număr de cel puţin 50 de deputaţi sau de cel
puţin 25 de senatori, precum și, din oficiu, asupra
iniţiativelor de revizuire a Constituţiei;
b. se pronunţă asupra constituţionalităţii tratatelor
sau altor acorduri internaţionale, la sesizarea
unuia dintre președinţii celor două Camere, a unui
număr de cel puţin 50 de deputi sau de cel puţin
25 de senatori;
c. se pronunţă asupra constitionalităţii
regulamentelor Parlamentului, la sesizarea unuia
dintre predinţii celor două Camere, a unui grup
parlamentar sau a unui număr de cel puţin 50 de
deputi sau de cel puţin 25 de senatori;
d. hotărăște asupra excepţiilor de
neconstituţionalitate privind legile și
ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor
judecătorti sau de arbitraj comercial; excepţia
de neconstituţionalitate poate fi ridicată și direct
de Avocatul Poporului;
e. soluţionează conflictele juridice de natură
constituţională dintre autorităţile publice, la
cererea Președintelui României, a unuia dintre
președinţii celor două Camere, a primului-
ministru sau a președintelui Consiliului Superior
al Magistraturii;
f. veghează la respectarea procedurii pentru
alegerea Președintelui României și confir
rezultatele sufragiului;
g. constată existea împrejurărilor care justifică
interimatul în exercitarea funcţiei de Președinte
al României și comunică cele constatate
97
Camera Deputilor, Senatul și Predintele numesc, fiecare,
câte trei din cei nouă judecători ai Curţii. Dar aceste numiri nu
se întâmplă toate deodată, ci componea Curţii se înnoiește
cu câte trei judecători la fiecare trei ani. E ca la x și zero, unde
ai nouă pătrăţele, doar că le completezi în trei ture, câte trei
pătrăţele pe fiecare tură. Cei nouă judecători ai Curţii îl aleg
pe unul dintre ei să le fie Predinte. O fac prin vot secret, iar
mandatul lui de președinte durează trei ani.
Funcţia de judecător al Curţii Constituţionale este incompa-
tibilă cu oricare altă funcţie publică sau privată, cu excepţia
funcţiilor didactice din învăţământul juridic superior.
CUM AJUNGI SĂ FII JUDECĂTOR AL
CURȚII CONSTITUȚIONALE?
Întrucât Curtea Constituţională nu face parte din sistemul de
justie, ce fel de curte e ea? E una politico-jurisdicţională, pentru
că cei nouă judecători sunt numiţi în funcţie de către Camera
Deputilor, Senat și Predintele ţării, fiecare alegând câte
trei astfel de judecători. Deciziile Curţii Constituţionale se
iau cu majoritatea judecătorilor prezenţi și nu pot fi atacate
în faţa niciunei autorităţi a statului român.
CE FACE CURTEA
CONSTITUȚIONALĂ?
Cel mai adesea, Curtea Constituţională funcţionează ca un
cenzor faţă de activitatea de legiferare a Parlamentului. Mai
exact, Parlamentul e un legislator pozitiv, adică unul care face
legi noi, în timp ce Curtea Constituţională este un legislator
98
Parlamentului și Guvernului;
h. dă aviz consultativ pentru propunerea de
suspendare din funcţie a Predintelui României;
i. veghează la respectarea procedurii pentru
organizarea și desfășurarea referendumului și
confirmă rezultatele acestuia;
j. verifică îndeplinirea condiţiilor pentru exercitarea
iniţiativei legislative de către cetăţeni;
k. hotărăște asupra contestiilor care au ca obiect
constituţionalitatea unui partid politic;
l. îndeplinește și alte atribii prevăzute de legea
organică a Curţii.
ART. 147
1. Dispoziţiile din legile și ordonanţele în vigoare,
precum și cele din regulamente, constatate ca fiind
neconstituţionale, își încetează efectele juridice la 45
de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale
dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după
caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale
cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen,
dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt
suspendate de drept.
2. În cazurile de neconstituţionalitate care privesc legile,
înainte de promulgarea acestora, Parlamentul este
obligat să reexamineze dispoziile respective pentru
punerea lor de acord cu decizia Curţii Constituţionale.
[...]
99
negativ, adică taie bucăţi din legile existente, dacă acestea nu
corespund textelor constituţionale. Din acest motiv, cel mai
frecvent auzim despre Curtea Constituţională că se pronunţă
despre (ne)constituţionalitatea unor legi.
De asemenea, Curtea Constituţională arbitrează conflictele
dintre autorităţi. Dacă o autoritate publică acţionează prin
încălcarea principiului separiei puterilor în stat, numai
Curtea Constituţională poate constata acest lucru. În ace-
lași timp, Curtea poate îndruma autoritatea aflată în culpă
despre cum și-ar putea corecta comportamentul, pentru a
preveni încălcarea separaţiei puterilor în viitor. Deși nu s-a
întâmplat până acum, Curtea Constituţională ar putea chiar
sancţiona acea autoritate.
EXEMPLU
La începutul anului 2017, Curtea a decis că Direcţia Naţională
Anticorupţie, ca parte a autorităţii judecătorești, ar fi inco-
modat activitatea Guvernului, adică a autorităţii executive,
prin investigarea unor posibile infracţiuni de corupţie legate
de o ordonanţă de urgenţă adoptată de Guvern. În acest caz,
Curtea Constituţională nu a aplicat vreo sancţiune, dar nici nu
a arătat cum ar trebui să acţioneze DNA pe viitor, pentru a nu
se repeta vreo încălcare similară a separiei puterilor în stat.
100100
CUPRINS
Intro
1. Statul român și cetăţenii
2. Drepturile, libertăţile, îndatoririle
3. Avocatul Poporului
4. Parlamentul
4
6
14
36
43
101
5. Președintele
6. Guvernul
7. Administraţia publică
8. Justia
9. Curtea Constituţională
50
64
76
82
92
102102
102