CE DREPTURI AI CÂND
CUMPERI ONLINE?
OBLIGAȚIILE COMERCIANTULUI
drepturile consumatorului
soluționarea conflictelor
Înainte de a face o comandă online, trebuie să știi cu certitudine
identitatea vânzătorului. Dacă vrei să te ferești de țepari,
asigură-te că magazinul de la care cumperi chiar există și e serios.
Magazinul trebuie să aibă la vedere denumirea, adresa poștală si
de e-mail, numărul de telefon, codul unic de înregistrare.
TRANSPARENȚĂ: DE LA CINE CUMPERI?
Poți returna produsul în 10 zile lucrătoare de la primirea lui,
fără a prezenta niciun motiv și fără penalități sau costuri
suplimentare (cu excepția celor de expediție a bunului
returnat). Dacă vânzătorul a omis să îți comunice acest drept,
termenul de „răzgândire e de 90 de zile lucrătoare.
RETURNAREA PRODUSULUI
Vânzătorul e obligat să îți dea caracteristicile complete ale
produsului și să îți răspundă la orice întrebări. Când primești
coletul verică dacă acesta respectă în totalitate caracteristicile
pentru care l-ai cumpărat. Dacă produsul nu e ce trebuie, poți da
„undo”: cere returnarea banilor și a produsului.
Dacă ai primit un produs diferit de cel comandat, un
produs defect sau consideri că drepturile tale au fost
încălcate în orice alt fel, în primul rând informează
vânzătorul și cere-i să remedieze situația.
Contactează Comisariatul Județean pentru Protecția
Consumatorului. Plângerile se fac la telefon, pe email sau
prin depunere personală la sediul comisariatului, numai
în nume propriu.
Contactează Autoritatea Națională pentru Protecția
Consumatorilor - ea te protejează împotriva practicilor comerciale
incorecte, aplică amenzi și poate da în judecată comercianții.
Dă-l în judecată pe comerciant: depune cererea la judecătoria de
la domiciul tău sau al vânzătorului (cererea e scutită de taxe de
timbru). Dacă judecătorul îți dă dreptate, comerciantul va trebui să
îți returneze toți banii cheltuiți în instanță - inclusiv cu avocați,
experți sau martori (doar dacă ceri expres acest lucru).
CE CUMPERI MAI EXACT?
Prețul produsului trebuie să e așat corect și complet,
incluzând toate taxele - inclusiv costurile și modalitatea de
livrare / returnare. Comerciantul nu poate refuza comanda
realizată conform prețului oferit pe site, în tot intervalul de
timp în care oferta este activă.
LA CE PREȚ CUMPERI
?
drept de returnare
gratuită a bunului
cumpărat, fără
motive suplimentare
dreptul la
garanție și
service
primirea produsului
comandat în termen
de de la 30 de zile
efectuarea comenzii
produsul să fie conform
comenzii efectuate și
caracteristicilor din
oferta online
30
Cel mai important lucru de reținut: ai grijă să păstrezi cât mai multe documente
doveditoare ale tranzacției: chitanță, bon scal, contract, certicat de garanție.
1
2
4
3
În cazul contractelor încheiate la distanță (printre care și cumpărăturile online), legea protejează consumatorul .